Musiikkivideo
Iskelmämestarit levyttivät Suomi-klassikoita – kuuntele komeat tulkinnat
Kuuden Kiuruveden IskelmäMestarit-finalistin levytyksellä halutaan palauttaa nostalgiaa Suomeen. Lue lisää ja kuuntele mm. Joonas Bergin, Johanna Tuomisen ja Mervi Koveron tulkinnat!
![](https://www.tanssiin.fi/wp-content/uploads/2025/02/IskelmaMestarit-.png)
Iskelmämestarit-finalistit viime kesältä 2024 saivat hienon tilaisuuden levyttää ja versioida tunnettujen iskelmäartistien kappaleita.
”Meiltä tarvittiin vain itsemme ylittävä esitys studiossa, johon meistä kaikki ylsi”, kuusi iskelmäfinalistia kuvailee.
Mukana olivat Niko Rantanen, Mervi Kovero, Minna Saarinen, Juho Backman, Johanna Tuominen ja Joonas Berg.
Voit kuunnella kaikkien kuuden komeat tulkinnat tämän artikkelin lopusta.
Lue myös: Joonas Berg menetti läheisen ystävän – tie IskelmäMestariksi oli ”kivikkoinen ja haastava”
Kappaleet finalisteille tuotti Petri Kokko ja levyttämisestä vastasi Poptori Oy.
Koko projektin pohjalla on SULT ry ( Suomen luova talous), jonka tehtävänä on parantaa kotimaisen musiikki- ja viihdekulttuurin toimintaedellytyksiä, kilpailukykyä ja alan jalostusarvon jäämistä Suomeen.
SULT ry:n tehtävä on vaikuttaa siihen, että kotimaassa julkaistava musiikki monipuolistuu sisällöltään ja että äänitteiden julkinen esittäminen, jakelu ja myynti kuluttajille toimivat palvellen kaikkia kotimaisen musiikin kohdeyleisöjä iästä ja asuinpaikasta riippumatta.
”Iskelmä on kansakuntamme henkinen selkäranka”
SULT ry:n puheenjohtaja ja Poptorin toimitusjohtaja Erkki Puumalainen sanoo, että Kiuruveden iskelmäfinalistien julkaisut ”korjaavat toimimatonta yhteiskuntaa”.
”Iskelmämestarit ja SULT haluavat palauttaa nostalgiaa takaisin suomalaiseen ekosysteemiin”, Puumalainen painottaa.
Hän vastaa itse kysymykseen, miksi Kiuruveden iskelmämestarit levyttävät vanhoja biisejä.
”Jotta musiikki voi alkaa rahoittamaan taas itse itseään, Suomessa on opittava ymmärtämään musiikin arvo- ja palveluketjun osaamisen ja omistamisen merkitys. Ulkomaisille levyjäteille kuuluu kiitos, koska ne osoittavat, kuinka monta kymmentä miljoonaa suomalainen musiikki tuottaa vuosittain voittoa ulkomaille tekemättä mitään”, musiikkivaikuttaja ruoskii.
”Iskelmä on kansakuntamme henkinen selkäranka. Paljonko sen tuoma arvonlisä olisi, jos sen eteen aletaan tekemään työtä?”
Puumalainen toteaa,, että kun Warner osti Musiikki Fazerin, se linjasi iskelmän ja aikuisten palvelemisen rosteriensa ulkopuolelle.
Lue myös: Kake Randelin täyttää 70 – paljastaa yllättävän eläkeunelmansa Hesarissa
”Fazerin iskelmäkaarti jäi tyhjän päälle ja keikat loppuivat kuin seinään. Myös juuri 70 vuotta täyttäneeltä Kake Randelinilta, joka oli yksi niitä tähtiä, joiden hitit Poptori tuotti uudelleen nykytekniikalla sekä laulajien, soittajien ja tuottajien kohentuneella ammattitaidolla. Hitit palasivat takaisin suomalaiseen ekotalouteen. Näiden iskelmätähtien uuden polven kuluttajakunta syntyi siitä, kun 1 200 Poptori-myyntitelinettä näytti päivittäin miljoonille ihmiselle, että artisti on taas back to business.”
”Kysyntä iskelmätähtien osalta ei loppunut, vaan tarjonta. Spotify on vielä valtaosin nuorten jakelutie. Iskelmä ja sen tekijät tarvitsevat oman kotimaisen tuotanto- ja ekotalouden. Siitä hyötyy miljardien huvi- ja tapahtumateollisuus, joka voi käyttää vain eläviä taiteilijoita.”